KÜLÖNLEGES HATÁSOK AZ ÉNEKHANGBAN (EXTREME VOCAL EFFECTS)

HANGKÉPZÉSI ZAVAROK (DISZFÓNIÁK). Akaratlagossága, esztétikai megítélése

AZ ELEKTRONIKUS TORZÍTÁSOK MÓDOZATAI

Persze sokféleképpen lehet a részhangoktól mentes szinuszhangokat, vagy a zenei hangokat eltorzítani.[1] Az elmondottakat lássuk a keletkezés-előállítás szempontjából rendszerezve is, mindig külön kiemelve a torzítás-típusok zenei kontextusokban kifejtett lehetséges hatását.

A valódi torzítás (angolul high gain distortion) azonban az, amikor a hanghullámok elektronikus jelét vagy „összenyomják” vagy a csúcsait „levágják” (ezt nevezzük ún. szűrők nélküli, nemlineáris torzításnak), ami új felhangokat ad a hangnak,[2] miáltal a hang kemény, egyben elmosódó körvonalúvá — az ultraliberálisok által nyárspolgárinak gondolt/mondott szépérzék számára „csúnyává” — lesz. Az utóbbi a leggyakrabban használt torzítási eljárás.[3]

I. Jelcsúcslevágás (signal peak clipping) kétféleképp érhető el: erősítőkkel (amplifier overload clipping) és digitálisan (digital signal processing).

1. Erősítővel végrehajtott csúcslevágásról (amplifier peak clipping-ről) akkor beszélünk, amikor egy erősítőt túlvezérelnek (overdrive), ami azt jelenti, hogy az erősítőt arra késztetik, hogy erősebb jeleket adjon le, mint amilyeneket a tápegység lehetővé tesz. Az erősítő ilyenkor a teljesítőképessége szerinti maximumra erősíti a jelet, és a nagy amplitudójú csúcsjelek tetejéből valamennyit levág (ez a clipping). Ilyenformán egy olyan színuszhullám keletkezik, melynek formája egy torzított, négyzet-alakú hullámformát vesz fel.

Hatása: Ezen új hangjelek, felhangok lehetnek az alaphang egészszámú többszörösei, ún. „páros rendzámú harmonikusok” (even harmonics). Ilyenkor telt (angolul warm), vagy — az ún. intermodulációs torzítás következtében — ún. „páratlan rendszámú harmonikusokat” (odd harmonics); szikár (angolul gritty) hangokat kapunk.

2. Elektroncső túlvezérléssel is lehet torzítani a hangot az erősítőkben lévő elektroncsövek túlvezérlésével (valve distortion).

Hatása: Az elektroncsövek ún. „aszimmetrikus lágy levágást” (asymmetric soft clipping) eredményeznek, miáltal „telt” (angolul warm) hangzást, sőt szabályos felhangokat eredményeznek.[4]

Az erősítő túlvezérlésének van egy „keményebb” változata is. Ilyenkor a hullámcsúcsokat minden átmenet nélkül, „hirtelen” vágják le, miáltal a páratlan rendszámú harmonikusok nagyobb hangnyomással szólalnak meg.[5]

Hatása: E hangot „rekedtesen rikoltónak” (angolul harsh-nak) nevezik.

Megjegyzés. Témánk szempontjából fontos leszögezni, hogy a magasabb hangokat – azonos hangnyomás mellett – 4000 Hz magasságig hangosabbnak halljuk.

3. Alulvezérlés. Vannak azonban olyan hatások, amelyeket éppenséggel a rendszer által megkívánt feszültséghez képest túl alacsony feszültséggel állítanak elő.

Hatása: Angolosan „piszkos” (dirty),[6] reszelős (angolul gritty) hangszín.

4. Műveleti erősítő torzítás; op-amp distortion. Az ún. „félvezetős erősítők” (vagy „szilárdtest-erősítők”) tranzisztorokat vagy ún. „műveleti erősítőket”[7] foglalnak magukba, melyeknek – a „normalitás” érzésének fenntartása mellett – a bemeneti jellel azonos alakú, de nagyobb amplitúdójú kimeneti feszültséget kell biztosítaniuk. Ha viszont a kimenő jel alakja – az amplitúdón belül – eltér a bemeneti jel alakjától, „torzítást” érzékelünk.

Hatása: Mivel az erősítők túlvezérléskor kemény, brutális levágást (hard clipping) eredményeznek, mely a páratlan rendszámú részhangoknak még magasabb amplitudót (additional high-amplitude) kölcsönöz, ismét „piszkos”, vagy „kemény” hangokhoz jutunk.[8]

Megjegyzés. A hangosság szempontjából ismét megjegyezem, hogy elektronikusan csak úgy lehet elérni, hogy a jelet addig a pontig erősítjük, amelyen már le kell csípődnie, tehát ez is a hangosság növelésére ösztönöz. A másik dolog, hogy a — részben szándékos, részben szándéktalan — torzítások (nagy hangerő mellett) jobban károsítják a fület, mint a — különben szintén nagy erejű — természetes, „tiszta” frekvenciával rendelkező hangok.

A BEMENŐ JELEK SZÉTBONTÁSA, ANALIZÁLÁSA

(Fázis- vagy késleltetési torzítás.) Az erősítő bemeneti jele általában több frekvenciából áll, amelyeket – a jóhangzás érdekében – elvileg egyszerre kell erősíteni. Csakhogy az ilyen spektrumok alakja nem marad meg, ha az azt alkotó frekvenciák terjedési ideje nem azonos, és emiatt a jelösszetevők egymáshoz viszonyított fázishelyzete megváltozik. A módszert (melyet „fázistorzításos szintézisnek” is neveznek), Mark Fukuda (Casio) vezette be 1984-ben a Česká zbrojovka-USA szintetizátorcsaládjába, és még ma is használatos.[9]

Hatása: Jóllehet, a késések alig hallhatók,[10] a torzítás erősítővel felerősítve zavaróvá válik.

Megjegyzés. Mint Miklós András felhívja a figyelmet, már a bemeneti zenei hang is tartalmazhat olyan magasabb számú harmonikust, amelynek energiája akár 40-50%-os energiával rendelkezik, tehát ob ovo „torzított”.[11]

II. Amplitúdó-torzítás akkor lép fel, amikor az erősítő sávszélessége nem elegendő az analóg jelet alkotó összes frekvencia (spektrum) felerősítéséhez.

Hatása: A megkülönböztetés következtében a jel időfüggvénye (az erősítő bemenetétől a kimenetéig) egyrészt a természetes komfortérzetet, másrészt a közízlést sértő módon megváltozik. Azaz „kellemetlen” és „csúnya”.

Két fajtája van: lineáris és nemlineáris torzítás. Az erősítő akkor torzít lineárisan, amikor vagy (a) nem egyformán erősíti a különböző frekvenciájú jeleket (frekvenciatorzítás), vagy (b) megváltoztatja a jelösszetevők egymáshoz viszonyított fázishelyzetét (fázistorzítás). Minél nagyobb az erősítés legnagyobb eltérése a közepes frekvencián mért értéktől, annál nagyobb a frekvenciatorzítás mértéke.

A) Lineáris torzítás. Az erősítő akkor torzít lineárisan, amikor vagy (a) megváltoztatja a jelösszetevők egymáshoz viszonyított fázishelyzetét (fázistorzítás, l. fent), vagy (b) nem egyformán erősíti fel a különböző frekvenciájú jeleket (frekvenciatorzítás). Ilyenkor az erősítőben lévő nemlineáris elemek (diódák, tranzisztorok stb.) olyan jelösszetevőket hoznak létre a kimeneten, amelyek nincsenek jelen a bemeneti jelben. Pontosabban: a kimenő amplitúdó – azaz a rezgéshulám egyensúlyi vagy nyugalmi helyzettől számított legnagyobb kitérése – a bemenő amplitúdónak nem lineáris függvénye.[12] Az ily módon létrejött torzított jel az alaphullámokon kívül felharmonikusokat is tartalmaz. Minél nagyobb az erősítés legnagyobb eltérése a közepes frekvencián mért értéktől, annál nagyobb a frekvenciatorzítás mértéke.

B) A nemlineáris torzításoknak két fajtája van: harmonikus és modulációs torzítások.

Megjegyzés: A kommunikációs láncnak hallószervünk is része, mely ugyancsak nemlineáris sajátosságokkal bír.

VAGY IDE TARTOZIK A KIMENETI FESZÜLTSÉG TÚLHAJTÁSA IS (L. FENT.)

A kimenő frekvenciák lehetnek harmonikus felhangok – azaz az eredeti felhangok valamelyikének egész számú többszörösei (harmonic overtones)[13] –, vagy nemharmonikus felhangok (inharmonic overtones), melyek egy ún. intermodulation distortion-ból származnak. Ennek értelmében kétféle amplitúdó-torzítás léphet fel: a legismertebbnek mondható harmonikus torzítás és az intermodulációs torzítás.[14]

a) (A harmonikus torzítás) olyan nemlineáris torzítás, amely akkor jön létre, amikor az erősítő a különböző amplitúdójú jeleket nem egyformán erősíti. A benne lévő nemlineáris elemek (diódák, tranzisztorok stb.) olyan jelösszetevőket hoznak létre a kimenetén, amelyek nincsenek jelen a bemeneti jelben. Az így létrejött torzított jel az alaphullámokon kívül felharmonikusukat is tartalmaz. A bemenő jelnek ily módon „nemkívánt” felhangjai keletkeznek, és a kimenő jelben a felerősített jellel együtt jelennek meg.[15]

Hatásuk: A harmonikus torzítás mértéke e felharmonikusok és az alapharmonikusok arányától függ, és – szemben a modulációs torzítással – 3% körüli értéke füllel érzékelhető. Megjegyzendő továbbá, hogy hallásunk elsősorban a magas frekvenciájú torzításokra érzékeny; az alacsony frekvenciájúakat akár „jónak” is minősítheti.[16]

A harmonikus torzításnak két fajtája van:

Az egyik a) Az ún. „lágy levágás” (soft clipping) fokozatosan laposítja el a kiugró jel csúcsait, és háttérbe vonja (de-emphasizes) a magasabb páratlan rendszámú (odd) felhangokat.

A másik b) Az ún. „rideg levágás” (hard clipping) azonnal lelaposítja a kiugró hullámokat, miáltal — nagyobb hangerő alkalmazása esetén — magasabb páratlan rendszámú felhangokat eredményez.

Hatása: „Rekedtesen rikoltó” (harsh) hang. Ugyancsak Miklós mutat rá arra, hogy

„Hallásunk […] igen érzékenyen reagál a hirtelen változásokra. […] Márpedig a limitált jel igen gyors “ugrásokat” hordoz magában. […] Az ugrások annál nagyobbak, minél élesebben »törik« a jel. Ha a jelet mégegyszer differenciáljuk, a szakadások helyén kisebb-nagyobb tüskék jelennek meg, és ezek a tüskék jelzik számunkra, hogy »amit most hallunk, az nagyon torz«”. Jegyezzük meg tehát, hogy szubjektív élményünk szempontjából nem a harmonikus torzítás százalékos értékének, hanem a jel simaságának van döntő jelentősége.”[17]

A harmonikus torzítás aránya egy elektroncsöves erősítőnél akár 40-szer kisebb, mint egy tranzisztoros erősítőnél.[18]

Hatása: Az emberi fül a tranzisztoros erősítő harmonikus torzítását mégis kellemetlenebbnek ítéli az elektroncsöves erősítőénél. Ennek – dr. Bakó Tamás Béla szerint – négy oka van. Az első az eltérő nemlineáris karakterisztika a normális jeltartományban; a második az eltérő határoló karakterisztika a túlzottan nagy amplitúdójú jeleken; a harmadik a negatív visszacsatolás hiánya az elektroncsöves készülékeknél; a negyedik, hogy az ember hallása különböző súllyal veszi figyelembe az eltérő karakterisztikákból eredő eltérő torzításokat.[19]

A két technika összehasonlításából az derül ki, hogy

„az elektroncsőnél a torzítás jóformán csak második és harmadik harmonikust hoz létre, a magasabb harmonikusok elhanyagolhatóak, azonban a tranzisztornál a magasabb harmonikusok amplitúdója is viszonylag nagy.”

Hatása:

„A magasabb harmonikusok két okból is zavaróak az ember számára: egyrészt az emberi hallás számára a magasabb harmonikusok önmagukban sokkal zavaróbban hatnak mint a 2. vagy 3. harmonikusok, másrészt a magasabb harmonikusokat előállító karakterisztika nagymértékű intermodulációs torzítást is okoz, ami különösen zavaró a hallás számára.”[20]

Megjegyzés: Addig, amíg a levágás általi torzítások mértéke a hangerővel nő, a harmonikusoké csökken.[21]

Miklós András ezzel kapcsolatban felhívja a figyelmet egy másfajta harmonikus torzításra (melyre korábban más összefüggésben már utaltam):

„Van azonban egy olyan típusú harmonikus torzítás, amelyre fülünk különösen érzékeny. És ez az, amikor az erősítő nem tudja kellőképpen kihajtani a hangsugárzót, tehát limitál, viszont a színképben tömegesen jelennek meg oda nem való összetevők, melyet fülünk észrevesz. Hangélményünk szempontjából azonban nem a harmonikus torzítás százalékos értéke, hanem a jel „simasága” döntő.”[22]

b) (A modulációs torzítások) esetében a létrehozott jelösszetevők frekvenciája a bemeneti jelösszetevők frekvenciájának összege és különbsége.

Hatásuk: Már 1% felett is érzékelhetők, és a harmonikus torzításoknál kellemetlenebb benyomást keltenek.

(A keresztirányú torzítás, crossover distortion) leggyakrabban egy kiegészítő, vagy egy push-pull B osztályú erősítő 0 fokozatú keresztezési tartományában lép fel. (Erre utal a crossover kifejezés, mely a jel „áthaladását” jelenti egy eszközről, például egy tranzisztorról, egy másikra – és fordítva.) A kétvégű B osztályú erősítőben az egyik kiegészítő eszköz a bemenet „pozitív”, míg a másik annak „negatív” oldalát erősíti. Ha nincs jel, mindkét eszköz ki van kapcsolva, és a kimeneti eszközökben nincs áram. Ha van jel, egyszerre csak egy eszköz van bekapcsolva (push-pull erősítő). Mivel a tranzisztorok nemlineáris tartományaikban vannak, és mivel az audiojel negatív irányból pozitív irányba mozdul, – és fordítva –, a nemlineáris viselkedés keresztirányú torzuláshoz vezet.

Ezek a két felváltva vezető végfokozat nem kellően gyors áramátvételéből adódnak.

Hatása: Egyfelől jelentősen megnőtt a hatékonyság, másfelől viszont sokkal nagyobb a torzítás is. Amikor az újonnan keletkezett felhangok magasabb frekvenciákon jönnek létre, és az alaphang kevéssé nyomja el őket, a torzítás – ugyanazon mértékű torzítás esetén – sokkal jobban hallható, mint a levágás általi torzítás.[23]

B) Intermodulációs torzítás akkor lép fel, ha egy rendszerbe több komponensű jel – pl. egy mélyebb és egy magasabb hang – kerül. Ekkor olyan komponensek is megjelennek, – pl. a mélyebb modulálja a magas frekvenciáját –, amelyek a két komponens modulációjából, összekeveredéséből származnak. Intermodulációs torzítást az ún. Doppler-effektus is okozhat.[24]

Ismét dr. Bakó írja:

„Az intermodulációs torzítás érték arra ad viszonyszámot, ha kettő vagy több különböző frekvenciájú szinuszjel van a bemeneten, akkor a kimeneten mekkora lesz az összeg és különbségi frekvenciájú szinuszos komponensek aránya az eredeti bemenő jelek teljesítményéhez képest.”

Hatása: Kevesebb, mint 1%. Miklós írja:

„Ezek az összeg és különbségi frekvenciájú jelek nincsenek az eredeti jelek frekvenciájával semmilyen arányban, azaz azokhoz képest disszonánsak, illetve zajszerűek. Így ez a fajta torzítás disszonáns háttérhangokat, illetve a hangerőtől függő értékű háttérzajt okoz, ami kellemetlen hangzás, illetve elfedi az eredeti hang halk részleteit. Innen erednek azok a kifejezések, hogy a csöves erősítőknél (ahol ez a torzítás típus jóval kisebb) a hang »tisztább«, »több részletet tartalmaz«, »árnyaltabb«. A második és harmadik harmonikus jelenléte viszont – különösen a mély hangok esetén – kifejezetten kellemes hatást kelt.”[25]

(Különbségi torzítás.) Ha az átviteli rendszerre két szinuszos jelet bocsátunk, a két bemeneti frekvenciából mindenféle nfl+mf2, illetve nf2±nf1 frekvenciájú komponens alakulhat ki.[26] Ha az f1 és az f2 távol esik egymástól, intermodulációs, ha közel, különbségi torzításról beszélünk.[27]

(Az átmenő intermodulációs torzítás, transient intermodulation distortion) az intermodulációs torzítás válfaja, mely magas frekvenciákal és meredek csúcsokkal jellemezhető, rövid átmenőhangok alatt lép fel.[28]

Jegyzetek

  1. A Wikipedia jó összegezését adja a technikának (Distortion/music). Tekintve, hogy ehhez nincs mit hozzátennem, egyéb mondanivalóm kifejtéséhez az ottani leírást követem.

  2. L. Glenn D. White és Gary J. Louie The Audio Dictionary. University of Washington Press. 2005, 114. old.

  3. Davis, Gary; Davis, Gary D.; Jones, Ralph (1989). The Sound Reinforcement Handbook. Hal Leonard. pp. 201–102.

  4. Dailey, Denton J. (2011). Electronics for Guitarists. Springer. p. 141.

  5. Philip Newell: Recording Studio Design. Focal Press, 2007. 464. old.

  6. A “piszkos hang” (dirty tone) itt sem azonos sem a tonálisan nem tiszta hanggal (off key, out of tune sound), sem a jazzből ismert dirty sound-dal sem (mely az utóbbinak egy különös fajtája).

  7. A műveleti erősítők (operational amplifiers) néhány tucat tranzisztorból felépített, közvetlenül csatolt, nagy feszültségerősítéssel rendelkező áramkörök.

  8. Dailey, Denton J. (2011). Electronics for Guitarists. Springer. p. 141. — A “ki van téve”, vagy a “nem kívánatos” kitétel a hangtechnikai szakirodalomban a “nagy hanghűség” követelményét tartja szem előtt; előfordul viszont, hogy a művészek és az őket kiszolgáló technikusok éppen a “nem kívánatos” hangokat tartják kívánatosnak.

  9. L. pl. a Tubeohm Phasewave nevű eszközt.

  10. A fáziseltolódás típusainak viszonylatában tapasztalt mértéke vitatott. A torzítás mértékét a késleltetési különbségek frekvencia függvényében történő megadásával lehet számszerűsíteni.

  11. Miklós, i.m. uo.

  12. De csak az átviteli karakterisztika meghatározott aránya esetén. Ha a bemeneti jel szinuszos, a kimeneti jel is az lesz.

  13. Moscal, Tony (1994). Sound Check: The Basics of Sound and Sound Systems. Hal Leonard. p. 55.

  14. Amplitude distortion, Wikipedia, internet.

  15. Az erősítő linearitásának hiánya esetén a szinuszos bemeneti jel a kimenetnél eltorzult jelként jelenik meg, mely egy tiszta szinusz (az alap) és az annak többszörösét meghaladó frekvenciák (harmonikusok) összegének tekinthető.

  16. Gary Davis, Gary D. Davis: The Sound Reinforcement Handbook. Hal Leonard Corporation, 1989. 84. old.

  17. Miklós, i.m. uo.

  18. Az elektroncsöves erősítőnél kb. 1-2%, a tranzisztoros erősítőnél kb. 0.05%.

  19. Dr. Bakó Tamás Béla: Nemlineáris torzítások audio eszközökben. Ea. Pro Scientia Aranyérmesek VIII. Tudományos Konferenciája. Pécs, 2006. https://www.researchgate.net/publication/228454941_Nemlinearis_torzitasok_audio_eszkozokben

  20. Dr. Bakó, i.m. 2. old.

  21. Total Harmonic Distortion, Wikipedia,

  22. Miklós, i.m. uo.

  23. Distortion – Valves vs. Transistors. Wikipedia,

  24. Davis & Davis, i.m. 86. old.

  25. Dr. Bakó, i.m. uo.

  26. n és m tetszőleges egész számok.

  27. Miklós, i.m. uo.

  28. Davis & Davis, i.m. uo.