NYÖGÉS, RÖFÖGÉS (GRUNT)
(A jelenség.) A nyögő, nyöszörgő hang (grunt) a hörgés-morgás (growl) még mélyebbről jövő, még sötétebb, még „tartalmatlanabb”, még üresebb hangzású változata. Úgy is mondják, hogy a morgás torzított változata.
A mindennapi életben akkor találkozunk vele, amikor nehéz fizikai munka közben levegőt veszünk. A megerőltető tevékenység közben létrejövő ún. hasprés kiváltja a nagy légnyomást, ez pedig kikényszeríti a hangrés szoros összezárulását. Ilyenkor mind a hangszalagok, mind a kannaporcok zárat képeznek. Hang akkor keletkezik, amikor — időnként — közben mégis levegőt kell vennünk, és a hangrés megnyílik (ún. glottális zárhang). Megfigyelték időskori, 3-4. stádiumban lévő dementiában szenvedőknél is. [1]
Miller arra mutat rá, hogy a művészi ének esetében a hangképzést — többek közt — két dolog fenyegeti. Az egyik a lágy, a másik a kemény indítás. Ugyanazon izomcsoportot az előbbi hipo-, az utóbbi hiperfunkcióra készteti. A túlságosan lágy indítás suttogást (whisper), a túlságosan kemény dörmögést (grunt) eredményez.[2]
Mivel a művészi éneknek könnyednek kell lennie, mintegy külsőleg is jeleznie kell, hogy az énekes ura a hangjának és önmagának, hangzásában nem hasonlíthat a nehéz fizikai munkára. Más a helyzet a heavy metalban, ahol a hatás démonikus jelentésárnyalattal „gazdagodik”, és — a sikollyal együtt — szervesen beleilleszkedik a heavy hetal egyes al-műfajainak, mint amilyen a thrash, a death és a black metal a stílusába.
[91. Mikroanalízis.] Thomas Gabriel Fischer — alias Harcos Úr (Mr. Warrior) — 1982-ben alapította meg a svájci Hellhammer metál-zenekart. Híres-hírhedt U! hangja az 1983-as Death Fiend („Haláldémon”) című bemutató felvételre került rá először, de még nem került ki a nyilvánosságba. Most a következő, a Celtic Frost („Kelta fagy”) nevű zenekara élén előadott Nocturnal Fear („Éji félelem”) című számát[3] nézzük meg.
A szám szövege egy fellengzős, holdsütötte színtéren induló görög, kelta, közép-keleti, sumér mitológiai elemeket tartalmazó halandzsa. Egy Közel-Keleti vallási közösség, a jezitik,
„bebocsátják az alvilági árapályt. A trónon lévő szem kigúnyolja az öreg isteneket és törzseiket, mialatt (az Őskáosz és a tenger sumér isteni megszemélyesítője) Tiámat a káoszban büszkén nevet.”
Tehát káosz. Shakespeare Polonius-a mondhatná:
„Őrült beszéd, de van benne rendszer”.
Van azonban a szövegnek akusztikus oldala is. A jezitik a „Hajnal Hegyeiről” kiáltják (cry) az őrjöngő isten szólítását (call) Földanya méhéből. A Bűn és a Teremtés jutalmát, bérét sikoltják” (scream). Azag-Thoth, a varázslók, pontosabban a fekete mágusok sumér-kopt ura, üvölt (howls)”. A műfajra való tekintettel ez is érthető.
A szám mondanivalóját a hangszeres zene vállalja magára, de minket ez most nem érdekel. A torzított hangon elhadart szöveg alig érthető. A 8. versszak után következnek az újdonságot jelentő UUUUUH! nyögések, nyilvánvalóan a torzított sikolyok alternatívájaként. Az utolsó versszak utolsó szaván (pride) egy hangos és hosszú, torzított sikoly következik előbb lefelé, majd fölfelé kanyarítva. Utána ismét hatalmas nyögések, és egy újabb hörgés-szerű, erősen torzított sikoly.

(Hellfest, 2011. jún. 19.[4]
Boss the Rossover írja:
„Harcos Úr annyira belefeledkezik a technikájába, annyira rabjává válik előadásának, hogy van, amikor szinte be sem fejezi a megírt szöveget, máris közbevet egy konkrét UGH!-ot a felvételébe. (…) Az »UGH!« ereje önmagában is (sheer power) oly lenyűgöző, hogy semmi esélyünk nincs arra, hogy hatása alól kivonjuk magunkat. Ezen a ponton mindenki számára nyilvánvalóvá válik, mennyire valóságos az «UGH!» szimbolikája. Az »UGH!« több, mint egy hang, az »UGH!« az Életet reprezentálja. A szülés hangja? Biztos vagyok abban, hogy az Olvasó mamája legalább egy »UGH!«-ot kiadott magából, mielőtt kipottyantott magából. A baba hangja, mikor beszélni tanul? Sok »UGH!«-ot adtunk ki fiatalkorunkban, és ez így fog folytatódni életünk végéig. Ereje és időtlensége az összes korokon át összeköti az embereket. A bölcsőben lévő újszülöttől miközben bepiszkítja pelenkáját, a viking fejéig, miközben lelóg ellenfeléről a csatában, mind kiejti a sorsszerű »UGH!«-ot, ha eljön az ideje. Tekintet nélkül társadalmi állásunkra, hátterünkre, etnikai hovatartozásunkra, nemünkre vagy korunkra, a mindenható »UGH!« meghatároz bennünket, életet ad nekünk, és mindenek felett képviseli emberségünket.”[5]
Itt is szembe megyünk a bel canto-val, mely — szemben a szülés, az erőlködés vagy az ürítés hangjával — nem összeköti, hanem szétválasztja az embereket. A fonetika ugyanis a nyögést, nyöszörgést a székeléssel, illetve az anális szükséglet jelentkezéseként írja le. Ami, ugyebár, a szép ének szempontjából igencsak periférikus dolog. Addig, amíg a civilizálódás folyamán a „glottális-anális hangok” egyfajta szublimáción mentek keresztül (hosszan elnyújtott E-hang),[6] itt fordított folyamattal van dolgunk. A már humanizált jelképrendszer fokozatos és gyors leépülésével az ember alatti, állati szintre.[7]
Hogyan nyögjünk?
A sok panasz miatt felmerül, hogyan kell vigyázni a hangunkra. Ne hagyjuk kiszáradni magukat — azaz hangszálainkat —, azaz igyunk sok folyadékot. Ugyanezen okból ne fogyasszunk sok alkoholt és kávét. Az alkohol összehúzza az izmokat, így a torok izmait is, ami a hangterjedelmet is csökkentheti. Ahogyan a sportolás előtt, éneklés előtt be kell melegíteni torkunkat és hangszálainkat. Ez feloldja az esetleges görcsöket, és mind a légzést, mind a torkot lazává teszi. Nem szabad túlerőltetni a torkunkat és hangszálainkat, felléppés előtt és után pihentetni kell őket. A belting és a különleges hatások különösen veszélyesek; ezeket csak tanár segítségével szabad megkockáztatni, és ha problémát okoznak, nem szabad erőltetni őket — legalább is nem azon a módon, ahogyan nem váltak be.
Mr. Warrior azt is elmondja, hogyan kell az Emberiséget egybefonó énekes hatást elsajátítani:
- Lazítsd el magad és nedvesítsd meg a szervezetedet, mert a folyadék kulcsfontosságú. De nem szabad alkoholnak lennie. Igyál egy hideg sört (IPA)[8] vagy kettyints egyet (Dr. Pepper), vagy nyelj egy nagy korty spermát (take a nice deep swig).
- Végy föl stabil testhelyzetet. Terpeszd szét egy kicsit jobban a lábaidat, mint a vállad szélessége, és egyenlően oszd szét rajtuk a súlyodat. Győződj meg arról, hogy szilárdan állsz a lábadon, és a kirobbanásod nem fog egyik oldalra sem kibillenteni.
- Rögzítsd a karjaidat egy általad kiválasztott helyzetben. Ami engem illet, a 90 fokos szöget szeretem, az alsókarjaimat az ég felé tartva.
- Most hogy minden előkészületet megtettél, az «U» kiejtését indítsd alul a hasadban, és belülről engedd felemelkedni.
- A reszelős „G”-t akkor add hozzá, amikor a hang áthalad a torkodon.
- Végül engedd ki a szádon ezt a szörnyeteget (mostrosity) a végső „H!”-val. Jól esett, ugye?
- Most ismételd meg.[9]
Mondják, hogy a halál-nyögés vagy -röfögés (grunt) könnyen csap át a „disznósivításba” (pig squeals). Ennek tárgyalásától azonban megkímélem az Olvasót.
TALÁLKOZÁS AZ ÖRDÖGGEL
(A bataclan-beli mészárlás.) 2015-ben iszlamista öngyilkos terroristák csaptak le Párizsra; egyik csoportjuk a Bataclan színházra vetette rá magát. Mivel már Franciaországban születttek, tisztában voltak azzal, hogy a színházban „A Halálos Fémzene Sasai” (Eagles of Death Metal) nevű rock-banda koncertje zajlott, melyet a muzulmánok — voltaképp helyesen — sátánista szertartásként fogtak fel. Azonnal hozzáfogtak a teltházas rendezvény 1500 fős hallgatóságának lemészárlásához. Majd – miután a rendőrség megérkezett – elbarikádozták magukat, ill. öngyilkosságot hajtottak végre.[10]

(Tour, Accorhotels Arena, Paris, 2015. dec. 7.)[11]
Amikor a zenekar a „Csókold meg az ördögöt” (Kiss the Devil) című dalba kezdett, három algériai származású férfi, a 23 éves Foued Mohamed-Aggad, a 29 éves Ismaël Omar Mostefaï és a 28 éves Samy Amimour kiszállt a helyszín közelében várakozó, bérelt fekete autóból, és – miután három embert lelőtt a helyszínen –, berontott a koncertterembe, és – miközben Allahu Akbar kiáltásokkal istenüknek ajánlották lelkeiket –, tüzet nyitottak a közönségre.[12]
A zenekar és a közönség – jóllehet, éppen a Halál megidézésével volt elfoglalva –, a lövöldözést (legalábbis kezdetben) az előadás tartozékának vélte. A girtáros azt hitte, hogy az erősítő recseg, a közönség pedig azt, hogy a rendezőség pirotechnikai hatásokkal is kedveskedik neki. De hamar rá kellett jönniük, hogy egy „totális színházban” vannak. Még mutilation is volt, mert a terroristák megcsonlították a holttesteket. Egyeseket lefejeztek, másoknak a szemét vagy a heréit vágták ki.
A támadás 20 percig tartott. Azok, akik a tűzzel játszottak, egyszercsak oda kerültek, ahová „vágytak”. De – jóllehet, itt volt a nagy alkalom, hogy végre „megcsókolhassák” az Ördögöt –, mégsem akartak élni az alkalommal. Egy részük a földre vetette magát, a fegyveresek pedig a többiek közül sokakat – pontosan 90 személyt, köztük azokat is, akik az erkélyeken voltak – hidegvérrel lemészároltak.[13] Amikor újratöltöttek, a tömeg egy része, egymáson átvergődve, a vészkijáratok felé rohant, de a terroristák hátulról, nevetve lőtték le őket. Azokat, akik elvergődtek a vészkijárathoz, a harmadik fegyveres lőtte le, aki éppen ott, éppen ezért helyezkedett el.[14] Akik pedig nem akartak vagy nem tudtak futni, halottnak tettették magukat. Saját és társaik vérében, vértócsájában fetrengve sikoltoztak a rémülettől és a fájdalomtól; úgy, ahogy a death metal együttesek unos-untalan elénekelték és elsikoltozták. A terroristák közöttük sétáltak, rugdosták őket, és ha életjelt mutattak, fejbe lőtték őket.[15]
Az életbenmaradottak egy részét túszul ejtették, és bejelentették, hogy 5 percenként egyet lefejeznek közülük, testüket pedig ledobják az ablakból. Aztán jelentések érkeztek arról, hogy elkezdték kivégezni őket. Ekkor lépett közbe a terrorelhárító osztag…[16] Egy szem- és fültanú arról számolt be, hogy a fegyveresek – amikor abbahagyták a lövöldözést – egymást kéRdezgették, hol lehetnek az Eagles of Death Metal tagjai.[17] A Halálos Fémzene Sasai azonban már a támadás kezdetén kiszöktek a hátsó kijáraton.[18] Mohamed-Aggad és Mostefaï terrorista ezután felment az erkélyekre. (Amimour pedig lent maradt, és lőtt a menekülni próbáló emberekre.) A fancia francia elhárító tisztek a színpadon találkoztak az ott álló Amimourral.[19]
A terroristák mészárlás közben közhírré tették, hogy a támadással az Iszlám Állam bombázásáért[20] és a muszlimok által azon világszerte elszenvedett ártalmakért állnak bosszút, amelyekért François Hollande felelős.[21] François Hollande pedig – később – elmondta, hogy az ISIS Franciaországon belüli segítséggel szervezte meg a támadásokat.[22] Közölte a támadás motívumait is, melyek azonosak voltak a terroristák fent említett indokaival, továbbá „ideológiai kifogások voltak Párizs mint az utálatosság és perverzió fővárosa ellen”.[23]
Az Al-Kaida szíriai ága, az al-Nuszra Front, dicsérte a támadásokat, mondván, hogy az ISIS-t „a pokol tüze kutyáinak” tekintIk, és egyetértenek a „hitetlenek” megtámadásával.[24] A Korán így ír Al-Saitanról („a démon”), akiről – a keresztényekhez hasonlóan – úgy tartja, hogy ő vette rá az első emberpárt arra, hogy fogyasszon a tiltott gyümölcsből:
„Bizony, a Sátán a ti ellenségetek. Tekintsétek hát őt ellenségnek! Ő csak szólatja a szövetségeseit, hogy a [Pokol] tüzére kárhozottak közé tartozzanak.”[25]
És mit énekeltek „a halálos metál sasai”, amikor a muszlim terroristák berontottak a terembe?
(…)
Ki szereti az ördögöt?
Ki csókolja meg a nyelvét?
Nyelvén csókolom az ördögöt!
Ki szereti az ördögöt?
Ki fogja énekelni a dalát?
Szeretni fogom az ördöget és énekelni a dalát!
A tempós (155M), táncos ritmusú (tempo giusto), minden negyedet kiütő, a kiállásokban off-beates ritmus-kíséretes, g-moll szám la-do-re-mi tetraton hangsorú és la-do-re-mi-re-do-la emelkedő-ereszkedő énekszólama a magyar dudanóták mintájára negyedekben lépked. A zenész-énekesek unsono éneklik a dalt.
Megjegyzés: Egy hasonló zsánerű magyar dudanóta ugyancsak a Pokol megjárását idézi:
Aki dudás akar lenni,
Pokolba kell annak menni.
Ott vannak a jó, nagy kutyák,
Abbó lësznek jó, nagy dudák.[26]
A dudás a Pokolban találkozott az Ördöggel, és miután feltámadt, „tudós” sámánként jött vissza a Földre. Ó, ha a halálos metál sasai ismerték volna ezt a dalt! A gitáros (az „Ördög”) az egyik kiállásban jelentőséggel és többször megszólatja az Ördög zenei szmbólumát, a tritonus-t (Cisz).
A dal szövege – talán nem véletlenül – meglepően hasonlít Jagger és Richards – „a csillogó ikrek” – 42 évvel korábbi „Ö Úrral táncolva” (Dancing with Mr. D, 1973)[27] dalához:
Lent a temetőben, ahol találkánk (tryst) van,
A levegő édes szagú, a levegő betegszagú.
Sohasem mosolyog, csak megcsavarodik a szája,
A tüdőmben a lélegzet tapadónak és sűrűnek tűnik
De tudom a nevét; Ö Úrnak hívják.
És napjaink egyikén ki fog szabadítani Téged.
Emberi koponyák lógnak a nyakában
A tenyerem nyirkos és nedves. (…)
Egyik este egy fekete ruhás hölggyel táncoltam
Fekete selyemkesztyűt és fekete selyemkalapot viselt.
Fekete bársonyszemeivel sóvárogva nézett rám
Furcsán nézett rám, hamiskásan és bölcsen.
Aztán láttam, ahogy a hús leesik a csontjairól.
Koponyájában a szeme úgy égett, mint a szén.
Uram, irgalmazz, tűz és kénkő.
Ő-nével táncoltam.
Uram, olyan szabadon táncoltam, táncoltam, táncoltam,
Olyan szabadon táncoltam, táncoltam, táncoltam (2x)

Winterland (San Francisco), 1972 jún. 1.[28]
Jegyzetek
-
Greg L. Biddle: Involuntary geriatric pseudo-phonation. In: All about psychology. Internet. ↑
-
R. Miller: The Structure of Singing…, 4. old. ↑
-
Celtic Frost: Nocturnal Fear (black/trash metal) In: Morbid Tales (”Morbid mesék”), Noise/Enigma/Metal Blade, 1984. ↑
-
Forrás: „own work”. Creative Commons Attribution/Wikimedia Commons (PD) ↑
-
Boss the Rossover: Into the crypts of «UGH!» („Az UGH! kriptájába!”) In: Toilet of Hell (A pokol WC-je”), 2017. márc. 16. ↑
-
Hollós István: Felemelkedés az ösztönnyelvtől az emberi beszédhez. Közread. és bev. Takács Mónika, ném-ből ford. Gromon András. Thalassa. 13. ↑
-
Gossow mondja Runhild Gammelsaeter nevű énekesnővel kapcsolatban: „A Norge c. dal bevezetését Gammelseater erőteljesen adja elő. A dalt templomi ének-szerű (chant) verssel kezdi, majd egy mély, majdnem embertelen, állatias (inhuman) hörgéssel-morgással (growl) folytatja. Imádom!” (Gossow: Developing…, i.m., u.o.) (Az egy. az am-norv. Thorr’s Hammer („Thor kalapácsa”) nevű egy. (death metal). ↑
-
India Pale Ale: egyfajta indiai sör. A másik megoldás: International Phonetic Association. ↑
-
Boss the Rossover, i.m., u.o. ↑
-
“‘It looked like a battlefield’: the full story of what happened in the Bataclan”. The Guardian, 20 November 2015. ↑
-
A banda tagjai: Jesse Hughes (alias The Devil/Boots) – szólóénekes, gitár, b. gitár stb. elektromosság, Joshua Homme (alias Carlo Von Sexron/DP Pete/Baby Duck/Zombie Zebra – kísérő énekes, gitár, b. gitár, dobok stb.;, Julian Dorio – dobok; Matt McJunkins – b. guitar. Fotó: U2start. Forrás: U2 in Paris, Dec 7 2015. Creative Commons Attribution/Wikimedia Commons (PD) ↑
-
Cruickshank, Paul (30 October 2017). “The inside story of the Paris and Brussels attacks”. ↑
-
Több százan megsebesültek. “What happened at the Bataclan?”. BBC News. Archived from the original on 6 December 2018. ↑
-
Cruickshank, Paul (30 October 2017). “The inside story of the Paris and Brussels attacks”. CNN. Retrieved 19 November 2020. ↑
-
“‘It looked like a battlefield’: the full story of what happened in the Bataclan”. The Guardian, 20 November 2015. ↑
-
Adam Nossiter & Andrew Higgins: Scene of Carnage’ Inside Sold-Out Paris Concert Hall. In: The New York Times, 2015. nov. 14. ↑
-
Cruickshank, Paul (30 October 2017). “The inside story of the Paris and Brussels attacks”. CNN. ↑
-
“‘It looked like a battlefield’: the full story of what happened in the Bataclan”. The Guardian, 20 November 2015. – A bandatagoknak sikerült elmenekülniük; csupán arumenedszerük halt meg a vérengzésben. (“Paris attacks: Who were the victims?”. BBC News. 19 November 2015.) Az énekes Hughes, a gitáros Galindo és a dobos Julian Dorio azonnal, a gitáros Dave Catching és a basszusgitáros Matt McJunkins egy fürdőszobában és egy öltözőben bújt meg. (Singer for Eagles of Death Metal escapes Paris attack, abc7.com (Los Angeles). Accessed online November 13, 2015.) ↑
-
Amimour meghalt, miután a tisztek lelőtték, és felrobbantotta a robbanómellényét. ↑
-
“‘It looked like a battlefield’: the full story of what happened in the Bataclan”. The Guardian, 20 November 2015. ↑
-
Higgins, Andrew (13 November 2015). “This Is Because of all the Harm Done by Hollande to Muslims”. The New York Times. Archived from the original on 14 November 2015. ↑
-
“Hollande says Paris attacks ‘an act of war’ by Islamic State”. Thomson Reuters Foundation. 14 November 2015. ↑
-
“Paris attacks: Bloody atrocity signals shift in Isis strategy”. Financial Times. 14 November 2015. ↑
-
“Syria’s Nusra Front backs Paris attacks, despite opposition to Islamic State”. Middle East Eye. Archived from the original on 17 November 2015. ↑
-
Korán, 35:6. ↑
-
Borsosberény, Lajtha László gyüjtée, 1937. ↑
-
Jagger/Richards: Dancing with Mr. D. (In: Goats Head Soup album) Funk rock, blues rock. – „Ihlet által kapjuk dalainkat, akár egy szeánszon.” – mondta Keith Richards. In: Rolling Stone, 1977. május 5., 55. o.). ↑
-
Source: https://www.flickr.com/photos/8145553@N06/2638805751/. CC-BY-SA. Creative Commons Attribution/ Wikimedia Commons (PD) ↑