KÜLÖNLEGES HATÁSOK AZ ÉNEKHANGBAN (EXTREME VOCAL EFFECTS)

HANGKÉPZÉSI ZAVAROK (DISZFÓNIÁK). Akaratlagossága, esztétikai megítélése

A HALÁLHÖRGÉS (DEATH RATTLE)

(A jelenség.) A halálos fémzenében a következő szituációk érzékeltetésére használják a halálmorgást (death growl), halálröfögést (death grunt) és a halálüvöltést (death howl): a dal alanya, aki „énekel”, maga a pusztító gyilkos, esetleg tömeggyilkos, vagy éppen maga a Sátán.[1] Egy másik lehetőség, hogy maga a halott „énekel”, vagy a félhalott, aki a sírból hörög fel az élőkhöz.[2]

A valóságban — márpedig a valóságot nem lehet megkérdőjelezni — az éneklés mindkét helyzetben kívül esik az alany belátásán és akaratán. Márpedig ha a művész meggyőző akar lenni, neki sincs más választása, csak hogy naturális legyen, minek következében éneke is önkéntelen, szabályozatlan és artikulálatlan lesz. Hiszen az elborult elméjű gyilkolónak már nincs érkezése, hogy valódi hangszálait használja, a legyilkolt pedig már annyira elgyengült, hogy sem a valódi, sem az álhangszálait nem tudja használni…

A stílus különösen a katasztrófák és a végső világégés, az apokalipszis megjelenítésében érzi magát otthon. Mint a Necrophagia („dögevő”, „hullaevő”) nevű együttes[3] hörgi:

A sötétség mélyén
Egy elfeledett világ veszett el.
Ősi létezés,
csak törzsi törvények.

A vízió az egész euroatlanti területen elég hamar megvalósulni látszik.

(A jelenség fiziológiája.) Pusztán fiziológiaig tekintve, a halálhörgés (lat. necrophone) során a haldokló mellkasa rendszertelenül és rövid időközönként tágul ki és húzódik össze. Gyengesége miatt már nyelni sem tud, és ezért a kiáramló levegő a szájgaratban (oropharynx), a gégegaratban (hypopharynx) és a légcsőben összegyűlt nyálat és a hörgők által termelt nyálkát rezegteti meg.[4]

Énektechnikailag hatféleképp lehet képezni; egyikhez sem kell meghalni. Az első a kannaporcok (lat. cartilagines arytaenoideae) rezegtetése (arytenoid rattle), a második a nyelvcsappal képzett hörgés (uvula rattle), a harmadik a hátrahúzott nyelv rezegtetése (back tongue rattle), a negyedik a lágy szájpadlásnak a rezegtetése (soft palate rattle), az ötödik pedig a kannaporcok feletti nyálkahártya rezegtetése (mucosa rattle). A hatodik az, amikor az énekes éneklés közben nyálat tart a szájában —, pontosabban a nyelve és a torka közt —, és azzal „gargarizál”. Mint látjuk, ez a legautentikusabb módja a halálhörgésnek.[5]

Az ajak- és nyelvtartással is el lehet variálni, játszadozni. Megfelelő nyelvtartással el lehet téríteni a torokból kiáramló levegőt, és a hangnak mind a magasságát, mind a színét meg lehet változtatni. Felfelé görbített nyelvvel magasabb-, lefelé görbített nyelvvel mélyebb hangokat kapunk.

Az így képzett hangok önmagukban nem hangosak, mert miközben az énekes próbálja összepréselni a torkát, hangjai sokat veszítenek intenzitásukból. A hangerősítéssel viszont a többi hangfajták mellé erősíti őket, és ilyenformán a bennük lévő rendszertelen, aperiodusos részhangok teljes mértékben kifejtik hatásukat. Sokan — így például Gary Sharpe-Young — a hangot „csúnyának”,[6] mások — így David Konow — „nagyon mély torokhangnak és értelmetlennek vagy érthetetlennek (unintelligible)” mondják.[7] Kétféleképp is „érthetetlen”. Az ész számára, mivel a szöveg ilyenkor nem érthető, és zeneileg, mivel a hangoknak nincs határozott magasságuk, amivel „értelmezni tudnák egymást”.

[90. Mikroanalízis.] A stílus egyik különösen bizarr változatát képviseli Angela Gossow német származású énekesnő (mezzozoprán).[8] A svéd Arch Enemy ún. death metal együttes[9] vezető énekese úgy hörög, mintha egy férfihanggal szinkronizálnák. A színpadi hatás olyan régi, mint az emberiség. Az újszerű benne az, hogy a nőiséghez nem pusztán férfias, hanem túlzóan macsó magatartás — és hang — társul.[10]

Alexandre Cardoso: Angela Gossow az Arch Enemy-t „énekli”.
(Via Funchal – São Paulo (Brazília), 2007. febr. 1.)[11]


Az együttes Cult of Chaos („A káosz kultusza”) című számában[12] Gossow ezt énekli:

A természetes kiválasztódás
minden élet szobrásza,
a jó erőben lévő megmaradása. (…)
Sokféle módja van a meghalásnak;
Az életnek azonban csak egy.
Uralkodjon a káosz kultusza!
Légy oly szabad, amilyen csak lehetsz. —
Halálos csend lesz.
És az új kezdetben
Uralkodjon a káosz istene.

Refrén:


Ez az anarchia,
Mi pedig istentelen létezők.[13]

Gossow a legerősebb torzítással deklamálja a szöveget. A sorok utolsó szótagját, mely angolban nem szokott hangsúlyos lenni, illetve az annak magját alkotó magánhangzót hosszan elnyújtja és színében elrozítja. Így az „enöki”-ből (anarchy) „enökéj”, az „entiti”-ből (entity) „entitiö” , a „bí”-ből (be) „bie” lesz. Az agresszivitás vicsorgó képe.[14]

A versszakok közötti kiállásokban kellemesnek mondható, keleties dallamok[15] is megjelennek — ezért is nevezik ezt a stílust „dallamos metálnak” —, ami megtöri a „klasszikus” metal egysíkú dübörgését, és a sebes tempó lassúra vált. Végül is nemcsak gyors, hanem lassú tempóval is lehet agresszív hatást elérni.

Íme Gossow vallomása:

„Ebben az időben felkelt az érdeklődésem az éneklés iránt. Pontosabban izgatott a metal éneklés és a hörgő-morgó hangok (growls) technikájának kifejlesztése. Most hogy már tudom, hogy a nők maradéktalanul elsajátíthatják a férfias hangzású death éneklést, kíváncsi lettem, meg tudom-e tanulni.”

Az ultrafeminizmus

Gossow-nak már példaképe is volt, Karyn Crisis („Krízis Karin”) metalcore énekesnő személyében. Már megint az identitás-válságnál tartunk, melynek tömeges megjelenése a nőknek a legférfiasabb sportok iránti vonzalmában is tettenérhető (hogy egyábről ne is beszéljünk). Megjegyzendő, hogy Gossow saját testével is „hadilábon állt”: hol bulémiával, hol anorexiával küszködött.[16]

Mint mondja:

„Más nőkkel való beszélgetéseim során nyilvánvalóvá vált a férfias magatartásnak — mint amilyen az extrém metál stílus — elsajátításának mintája.”

Feminista késztetéseit megerősítették Estelle Murphy egyetemi oktatónő gondolatai is:

„A heavy metal női előadói az utóbbi években elsajátították az extrém torokéneklés technikáját, melyet death growl-nak is neveznek. Ezen női előadóknak a a heavy metal-t övező »maszkulinista« kultúrának sok olyan feszültségével kell megbírkózniuk, melyeket a megnemiesített kódoknak (gendered codes) való megfelelésük vagy meg-nem-felelésük okoz. Amíg a nők a hagyományos nemi kóddal a rock zenében (csupán) »csúnyasággal«, személyes megjelenésükkel, rámenősségükkel és esetenkén sikoltós éneklésükkel (deklarálták) szegültek szembe, a death-growl stílus női előadói ezt a »csúnyaságot« még nagyobbfokú, sőt virtuóz szintre emelték. Mindazonáltal ez a »csúnyaság« egy egészen más jelentést kap a metal műfajában, ahol a rendkívüli hang és előadás iránti vágy a konvenció új kódjait termelte ki. Lehetséges, hogy — akármilyen paradoxnak hangzik is — ezeknek a nőknek az ellenállása azáltal, hogy »beilleszkedtek« a metál műfajába, alkalmazkodássá vált? Azon előadásmód által, amelyet Judith Halberstam »női férfiasságnak« nevez, a női hörgő-morgó a hagyományos nemi kódok ellen lázad. Azáltal, hogy eljátszadozik az akusztikai és szabászati kétneműséggel (androgínia), manipulálja a Metál férfias kódjait, és egy átjárót képez, amelyen keresztül eljuthat a death metal másoktól elzárt al-műfajához, és el is fogadtathatja magát vele. Mindazonáltal felmerül a kérdés: képes-e egy női előadó a férfiak által uralt metál területén sikeresen játszani a férfiassággal, hogy ne úgy tekintsenek rá, mint olyasvalakire, aki alkalmazkodik a hitelesség bélyegét magán viselő férfi kódokhoz? Vajon ezek a nők lázadásból adják elő a »csúnyaságot«, vagy azért, hogy elfogadják őket?”

Murphy azonban még ennél is tovább ment:

„A nőies férfiasság efféle előadásai kérdéseket tesznek fel az előadói szándékkal és a férfi death-growl férfiasságával kapcsolatban”.[17]

Ezek után Gossow is feltette magának a kérdést:

„Van-e jobb módja ezen alávetettség feltárásának, mint az, hogy magam kipróbáljam?”[18]

Gossow követésre kijelölt példája a Crisis együttes Different Ways of Decay („A romlás különböző módjai”) száma volt.[19] Mint mondja:

„A felvételen igen változatos énekmódok vannak felsorakoztatva. Természetes női ének és maximálisan torzított hörgő és sikító deklamálás nagy mélységben és magasságban. Még kíváncsibb voltam a torokhangú halálmorgások-hörgések (guttural death growls) és a belégzések technikájára. Az általam kedvelt énekstílusok egyik példája — tekintettel a magasságra és a hangszínre — ahogyan John Tardy énekli az Obituary („Gyászjelentés”) nevű együttes[20] Slowly We Rot („Lassan rohadunk”) című dalát.[21] Van a dalban egy pont, ahol Tardy egy lassú belégzést produkál, ami egy mély morgó-hörgő hangként érvényesül. Ezenfelül megkedveltem a mély és reszelős (raspy) énekstílust, melyet sok death-énekes alkalmazott a 80-as években, mint Chuck Schuldiner, Kam Lee[22] vagy David Vincent.”[23]

A hatás használata

Az effektusról a műfajra térve, ismét az a kérdés merül fel, hogy van-e még valami a vokális és instrumentális zajon kívül a produkciókban. Úgy látszik azonban, hogy erre nincs igény. Gossow sem énekel a fent elemzett számban, csupán hangosan deklamál. Az előadók megelégszenek a — ki tudja, mikor, menyire őszinte — elkeseredettség legegyszerűbb, „eszköztelen”, vásári megjelenítésével és a civilizált kifejezésmódok megkérdőjelezésével, tagadásával.

E műfajok a „beszűkült tudat” leképeződései, mégpedig mind pszichológiai, mind kulturális szempontból. Pszichológiailag tekintve — adott esetben — akár közvetlenül felelőssé tehetők különböző ön- és közveszélyes cselekedetekért, kulturális vonatkozásban pedig megállapítható, hogy a zsidó-keresztény európai kultúra kritikájából azonnal, egyetlen mozdulattal váltanak, ugranak át az egész európai műveltség, sőt az emberi civilizáció teljes tagadásába. Azt is meg merném kockáztatni, hogy még a magasabban fejlett állati civilizációk egyik-másikának a tagadásába is, melyek évmilliós fejlődésük során nem az anarchia, hanem a lehetőség szerinti békés egymás mellett élés — olykor már-már intézményessé vált — gyakorlatát alakították ki.

Nick Holmes, a brit gótikus-dark-doom metal stílust gyakorló Paradise Lost („Elveszett Paradicsom”) nevű zenekar énekes-vezetője a kérdésre, mennyire nehéz „hörögni” ezt válaszolta:

„A hörgésnél igazából a technikára kell ráérezni, és onnantól kezdve már könnyen, erőltetés nélkül megy. Könnyebb, mint tisztán vagy magasabban énekelni! (Nevet.)”

Úgy látszik, a stílus képviselői az önmaguk által felállított normákhoz sem tudnak felnőni. Ezért mondja a műfaj egyik fiatal rajongója:

„Az, hogy ma már nem hallgatok death metalt, elsősorban nem abból fakad, hogy bajom van a stílussal, hanem hogy a stílusban megjelenő mai albumok többsége rossz.”.[24]

A Dying Fetus („haldokló magzat”) nevű együttes Your Treachery Will Die With You („Árulásod veled együtt hal meg”) című száma egyetlen, hosszú, monoton, hörgő üvöltés. Mindez azt jelzi, hogy a műfaj már nem a káoszról szól, hanem maga a Káosz. És mivel a technika rendelkezésre áll — márpedig minden rendelkezésre álló technikát fel kell használni —, a torzított emberi hangot elektronikusan tovább torzítják.

Nem árt, ha tudjuk, hogy ezek is ősi elképzelések. A sámánhitű uráli nganaszánok szerint például az Alsó Világ lakóinak a beszéde hasonló a tűz pattogásához vagy a vadállat hörgéséhez. Az isteni Felső Világ lakóinak hangja pedig hangos, mennydörgésszerű.[25]

És megint a hangosság. Shane Embury, a Napalm Death basszusgitárosa így emlékszik vissza:

„Amikor az új hang megjelent, mindjárt benne voltunk a bostoni Celtic Frost stílusában — egy csomó hardcore és death metal együttes, meg industrial zaj-együttesek (…) Úgyhogy az egészből csináltunk egy nagy felfordulást. Lényegében minden óránként száz mérfölddel halad.”[26]

Pontosan úgy, ahogy a Soros György által levezényelt „anarchia-cunami” Európában.

A grindcore-stílus egyik jellemzője, hogy az énekes szólam hangterjedelme a legmagasabb sikolyoktól a legmélyebb hörgésig és ugatásig terjed. (Emlékszünk a rockzenekarok hangterjedelem-versenyére.) Ehhez társul még a blast beat alkalmazása. Ebben a dobosok versenyeznek „a leggyorsabb dobos” címért. A cél a transzállapot megidézése.[27]

Ugyanakkor kitapintható, hogy a grindcore elmozdult a letisztulás irányába, amennyiben pusztító öntérvényének áldozatává vált. A műfaj így jutott el oda, hogy egyes dalaik már csak néhány másodpercre rövidültek. Így a Brutal Truth („Könyörtelen valóság”) együttes 1994-ben elkészült Collateral Damage („Járulékos kár”) című alkotása csupán 4 másodpercig tart,[28] a Napalm Death („Napalm-Halál”) együttes You suffer („Szenvedsz/Szenvedtek) című száma pedig 1,3 másodpercig tart.[29] Ezekkel az ún. „mikrodalokkal” már sikerült megközelíteni John Cage 1952-es úttörő kezdeményezését. A 4’33’’ című projektről van szó, A színpadon általában több zenész van jelen, de nem adnak ki semmilyen hangot.

A hörgés hatása az egészségre

Az erőltetett, hangos és kitartó morgás természetesen károsítja a hangképzőszerveket. Sokakkal előfordul, hogy túlnyomásnak teszik ki a torkukat, és ezért hangszálproblémák lépnek fel.

Ian Christe rocktörténész írja:

„A Deicide („Istengyilkosság”) együttes lényei, mint Glen Benton, kitépték a gégéjüket, hogy megidézzék az oszló tetemeket és a gigantikus katasztrofális szörnyűségeket.”[30]

A most tárgyalt Angela Gossow-nak egyik, 2002-es turnéja során orvoshoz kellett fordulnia, aki megállapította, hogy énekescsomók vannak a hangszalagjain, ami — hallani is rettenetes — „majdnem megakadályozta abban, hogy tovább hörögjön”. Hamarosan ő is megtalálta azonban az utat Melissa Cross iskolájába, ahol sikerült elsajátítani a sikítozás magasabb fokát.[31]

Ezel szemben a Scar Symmetry („Heg-szimmetria”) nevű svéd együttes egykori énekese, Christian Älvestam (basszus), aki rendkívüli hangterjedelemmel rendelkezik, hangszálainak károsodása nélkül képes erőteljes morgásokat és hörgéseket kiadni magából.

És mivel a „zenerajongó” holland fiatalok körében a „halálhörgés” ugyanannyira népszerűvé vált, mint Amerikában a „sikoltozás”, a holland Radboud University Nijmegen Orvosi Központja 2007-ben azt jelentette, hogy a régióban oly mértékben népszerűvé vált a morgás, hogy jónéhány embert kellett hangszalag ödémával és -polipokkal kezelni.[32]

(A műfaj szorításában.) Amikor Älvestam elkészítette Self 2.0 című lemezét,[33] hasonló gondolatot fejtett ki, mint Ronnie J. Dio:

„Az igazat megvallva, a nehezebbek mellett mindig is hallgattam a könnyebb zenéket is, és talán ez magyarázza, hogy saját zeném miért hajlik akaratlanul is arra, hogy a kettő vegyüléke legyen. (…) Akárhogyan is, már régóta tervezem, hogy valami olyasmit csinálok, ami egy kissé különbözik attól, mint amit csinálok azaz, hogy készítek egy teljesen letisztított és könnyű albumot, melyen csak torzítás nélküli (clean) hangokon énekelek.”[34]

M. Shadows, az Avenged Sevenfold (bariton) amerikai heavy metal együttes énekes-dalszerzője, előbb „feltornászta” magát tenor magasságba, és ott metalcore stílusban sikított és hörgött (growl), bár néhány torzítás nélküli hangot is produkált. Ez volt jellemző például a 2001-es keltezésű Sounding the Seventh Trumpet (jellemző a téma: „Megfújván a hetedik trombitát”) nagylemezre.[35]

2003-ban került sor a Warped turnéra, melyen, mint Shadows mondja,

„a tizenévesek érdeklődését tettük az első helyre. Beleragadtunk a metalcore-ba (…) Azt se tudtuk, miért sikoltozunk.”[36]

A turné után Shadows-nak meg kellett operálni a hangszalagjait, ami miatt már nemcsak énekelni, hanem sikítani sem tudott. Andrew Murdock felvételvezető elmondása szerint Shadows ezzel adta át a Sounding the Seventh Trumpet lemezét a producerének, Andrew Murdock-nak: „Ez a felvétel sikoltó. Többé nem akarok sikítani… a felvételek ezután csak énekesek lesznek”. Shadow ekkoriban, — mint a Walking the Fallen című nagylemez[37] is tanusítja —, elmozdult a torzított sokolyok és hörgések világából a dallamok felé.

A képen koncert, ruházat, előadás, szórakoztatás látható

Automatikusan generált leírás
Dimz Quitz: M. Shadows (2017. júl. 19.)[38]

Shadows így emlékezett vissza:

„Érdessé (gritty) és egy kicsit vagányabbá (dirtier) akartuk tenni (a hangomat), ami még inkább a magatartásra, az attitüdre van alapozva. Ott ültünk, és a hangom különféle lehetséges mintázatain, textúráin gondolkoztunk, és felkerestem Ron Anderson énektanárt, aki együttműködött egy csomó általam kedvelt énekessel.[39] (…) felnyitotta a szemem arra, hogyan vették fel a hangot egy csomó kedvenc felvételemre. (…) Mulatságos, hogy bárkit is hallasz a rádióban, mindannyian ugyanolyanok. Hallgatod Scott Weiland-ot, Axl Rose-t vagy Chris Cornell-t, és mindannyian ugyanabban a nagyon torzított, érdes, nyöszörgő (whiny) alacsony fekvésben tartózkodnak. Ron tanított meg arra, hogyan tegyem úgy érdessé a hangomat (voice), hogy közben a (zenei) hangot (tone) is megtartsam. (…) Már körülbelül egy éve dolgozunk együtt, és a City of Evil („A Gonosz fővárosa”)[40] felvétele előtt kilenc hónapig dolgoztunk együtt. Azt mondtam neki, hogy azt szeretném, ha a hangom mindenki másétől különbözne, de úvgy, hogy ezek legyenek a jellemzői. Be is hívtuk a studióba, és ő énekelte rá az egész lemezre a magánhanzókat.”[41]

A City of Evil-ben, 2005-ben, már valóban a melodikus-harmonikus jelleg került előtérbe. Mint mondja:

„Olyasmit akartunk írni, amit keatív metal felvételnek tudunk nevezni.”[42] Egy Stevie Rennie-vel 2004-ben készült interjúban aztán elmondta, hogy a 2014-es turnéján már szándékosan kerülte az erőteljesen reszelős és torzított hangokat. Mint mondta: egyrészt el akarta kerülni, hogy le kelljen mondani az előadásokat, másrészt „meg akarta szólaltatni a hangokat a »reszelés« felett”.[43]

Hiába azonban, a műfaj nem engedett szorításából: későbbi számaiban — így a Nightmare-ben[44] vagy a Not Ready to Die-ba[45] mégiscsak „becsúsztak” a torzított sikolyok. És nem is akármilyenek… A hardcore az hardcore, és a metalcore metalcore.

Hogyan hörögjünk?

A Gyakori kérdések portálján kérdezi valaki:

„14 éves vagyok. Szeretnék megtanulni hörögni. Van ehhez valami énektanár vagy valami? Mert a Utube videókbol nem tudok semmit megtanulni. – Ja, és nem muszáj jónak lennem, csak tudjam utána fejleszteni.”[46]

Az első válasz:

„A hörgésnek és az énektanárnak mi köze egymáshoz? Az énektanár énekelni tanít meg. Ha a Jutubról nem tudod megtanulni, és magadtól se tudod kitalálni, hogy hogy kell, akkor csak sajnálni tudlak. Ez nem egy bonyolult dolog. Elképzelni se tudom, hogy lehetne ezt tanítani.”

A második:

„Ha mégis találsz hörgéstanárt, akkor kérlek vedd fel valamelyik órátokat videóra, és töltsd föl jutubra, majd küldd el nekem. Rettentően kíváncsi vagyok.”

A harmadik:

„Énektanárt biztos nem találsz, mert aki tud énekelni, az még (majdnem biztos hogy) nem tud hörögni. Én egy Death bandának vagyok a frontembere. Ha érdekel a dolog egészen olcsón vállalnálak DE amit fontos tudni a growl, a scream és a többi technika is olyan, mint a tiszta éneklés.”

A) De félre a tréfával. Akit komolyan érdekel a zeneművészet, annak elmagyarázza a Wikipedia, hogyan kell hörögni-morogni. A dolog – mint majd meglátjuk –, nem is olyan egyszerű; ráadásul az előkészületeket és a bemelegítést, valamint az „utókezelést” elhagytam:

  1. Szívd tele a tüdődet levegővel, feszítsd szét a torkodat, és közben mozgasd a manduládat. (!)
  2. Emeld fel egy kicsit a „hangodat” a torkodban, hogy megkapd a „haldokló öregember” hangot. Olyannak kell lennie, mint egy black metal énekes reszelős hangja.
  3. Innen süllyeszd le a hangmagasságot „a torkodban”, mintha rendesen énekelnél.
  4. Képzeld el, ahogyan a légoszlop felemelkedik a rekeszizmodtól az arcodba (mask)! Közben tartsd lent a gégédet! („Ez a technika nemcsak azt segíti elő, hogy erősek legyenek a death metal hangjaid, hanem ez a helyes dallamos éneklés helyes technikája is.”)[47]
  5. Ahelyett, hogy vibrálnád a hangszalagjaidat, koncentrálj a morgó-nyöszörgő (growling) hangjaidra, melyek ál-hangszalagjaidból jönnek „a kulcs-csont körül”!
  6. Nyomd ki a hasadat (abdomen)! Minden hangerő a rekeszizomból jön.
  7. Végy lélegzetet, és — miközben meglazítod hangszálaidat — adj ki (belt out) egy mély üvöltést (roar)! A torkodnak közben lazának kell lennie, hogy a morgásod hangosan zörögjön (rumble with intensity).
  8. Képezz egy „haragos sóhajtás”-szerű hangot (angry sigh)! Ejtsd ki erőteljesen: „agg”, mintha bosszús volnál, és egy kis lassú vibrálást fogsz érezni hátul a torkodban. Ez az álhangszalagok hangja. Ezt a hangot hosszabbítsd meg, és közben tégy rá több erőt a rekeszizmodból! Ne a tüdődből nyomd ki a levegőt, hanem szívd tele, amennyire csak tudod, azután lassan nyomd ki a levegőt rekeszizmoddal! Ha nem viszed túlzásba, és iszol közben, nem fog fájni. Ha gyakorolod, brutálisan fog szólni! Napi 10-15 percnél ne csináld tovább.
  9. Végy egy mély levegőt, és a rekeszizmoddal nyomd ki a levegőt a hasad aljából, miközben Próbáld utánozni a „valódi” kutyaugatást!
  10. Hosszítsd meg az ugató hangot, és próbáld ki néhány szóval! „Úgy lélegezve, mint a kutyák szoktak, akármilyen hülyén hangzik, hozzásegít ahhoz, hogy kinyisd a torkodat, és egy kis torokhangot (gutturális hangot) adj hozzá a röfögő morgásodhoz (grunts). Az ajánlott hangzók a következők: a, e, i, o, n és u. Kezdetben ne csináld nagyon hangosan, csak annak arányában hangosítsd, ahogy belejössz. Amikor már jobban megy a röfögő morgás, próbáld gyorsítani.
  11. Válassz ki valamilyen dalszöveget, de egyelőre kerüld a death grunt-ot („halál-röfögést”)! Próbáld normálisan énekelni, és lassan adj hozzá több „tüzet”, míg nem érzed, hogy valóban nyomod a rekeszizmodat, és már elérted a kívánt mély hangot!
  12. Ha nem sikerül előcsalni a mély torokhangokat, próbálkozz egy reszelősebb (raspier) hanggal! Ez bárkinek megy, nemtől függetlenül.
  13. „Ha nem vagy elégedett magaddal, ne veszítsd el a kedvedet! Próbáld fejleszteni a hangod és a stílusod! Morogj együtt kedvenc művészeiddel, és közben próbáld hozzátenni a magad kis árnyalatait!”
  14. Ha egy egész vagy fél órára elveszted a hangod, fordult orvoshoz.[48]

B) A Wikihow mind a kilégzéses, mind a belégzéses technikát tanítja. Mindkét esetben a rekeszizommal és a hasizommal kell levegőt venni.

A kilégzéses technika esetén

  1. Bevezetésként előbb zárt ajkakkal hümmögj, és közben növeld a hangerőt.
  2. Most nyisd ki a szád, és kerekítsd ki ajkaidat, mintha O hangot akarnál ejteni, húzd hátra a nyelved, és engedd ki a levegőt. Ha hörgő hangot hallasz, jól csinálod.
  3. Adj rá több levegőt erőteljesen és egyenletesen. Ha jól csinálod, úgy szólsz, mint egy állat, vagy egy metálénekes.
  4. Most tarts ki hosszan egy morgást, és hagyd elhalkulni. Próbáld szabályozni a hangerőt és a magasságot. Minél hátrébb húzod a nyelved, annál magasabb lesz a hang. Az igazán magas hangokhoz tartsd leszorítva a nyelved, és kissé vesd hátra a fejed és szorítsd összébb a torkod.
  5. Próbálj különböző hangzókkal énekelni: Ó — E – Á. Ne harapd el a hang végét, mert kárt okozhatsz a hangszálaidnak.

A belégzéses technika esetén

  1. szorítsd össze a torkodat, és úgy vegyél a rekeszizommal mély levegőt.
  2. Úgy nyisd ki a szád, és kerekítsd az ajkadat és húzd hátra a nyelved, mint a kilélegzési módszernél.
  3. Növeld a hangerőt. Az E hanggal indíts, majd térj rá az Ó, Á és az Í hangra.
  4. Végül pedig tanuld meg váltogatni a két technikát. A jó metálénekesek is így csinálják, mégpedig úgy, hogy szinte észrevehetetlen a kettő közt az átmenet.

Előtte mindig be kell melegíteni, meleg mézes teát kell inni, és kezdetben csak 10-15 percig szabad gyakorolni. Vedd fel a morgásodat, és többször is hallgasd vissza, hogy a legkissebb hibát is ki tudd javítani.[49]

Jegyzetek

  1. „Látok egy leányt, akit meg akarok ölni, / Követem, ez az, mi lelkesít, / S mikor látom tört koponyáját, / Tudom, hogy a Sátán hatalmában vagyok” (Raedy for Slaughter /„Mészárlásra készen”/, Hellhammer egy.)

  2. „Gyászos születés / Sohasem fogok nyugodni / Lent, a hideg földben / elgyengült lélegzés / rothadó tagok / a kripta / elvetélése vagyok” (Embalmed Yet I Breathe «Bebalzsamozva, s mégis életben», Necrophagia «Hullaevés» egy.)

  3. Necrophagia: am. death metal egy. (1983–1987, 1997-) Al. Frank Pucci (énekes). Művészneve: Killjoy („Az ölés élvezete”). Ő is viking-rajongó. Dalcímek: A borzalom öröksége, Kannibál holokauszt, Halálra készen stb.

  4. Erwin J. O. Kompanje: The Death Rattle in the Intensive Care Unit After Withdrawal of Mechanical Ventilation in Neurological Patients In: Neurocritical Care, Vol. 3, 2005.)

  5. A még magasabb fekvésű falzett sikolyok-sikoltások már nem tartoznak ide, hiszen nem torokhangok, hanem a rendes hangszálakkal képzett különleges hangok.

  6. Garry Sharpe-Young: Death Metal. Zonda Books Limited, 2008.

  7. David Konow & Bang Your Head: The Rise and Fall of Heavy Metal. Three Rivers Press, 2002, 228. old.

  8. Angela Gossow ném. death/melodic death/trash metal énekesnő (Köln, 1974-).

  9. Arch Enemy: svéd death metal egy. Al. Cristopher & Michael Amott, Daniel Erlandsson (dob) 1995-) Johan Liiva-t később Angela Gossow váltotta fel.

  10. Bokodi Bálint véleménye: „Szerintem kuriózum, hogy egy szőke, modellkinézetű csaj úgy belehörög a mikrofonba, hogy leszakad az agyad. Nemcsak a férfiak, a csajok is megőrülnek ettől.” (Savafan & Tomka, i.m., uo.) A japán Burrn magazin „legjobb énekese” címet nyerte el 2002.-ben.

  11. Forrás: Flickr. Creative Commons Attribution/Wikimedia Commons (PD)

  12. Christopher/Michael Amott, Daniel Erlandsson, Angela Gossow: Cult of Chaos. (kiadó, dát. ism.)

  13. Cross, aki egyébként egy görögkeleti ker. család gyermeke, nemcsak pózolásból, hanem valódi meggyőződése szerint is anarchista. (Arch Enemy Frontwoman: My Life Is Dedicated To Keeping My Voice And The Band Strong. In: blabbermouth.net, Internet.)

  14. 2002-ben a japán Burrn! nevű heavy metal magazin olvasói őt szavazták meg a „legjobb énekesnek”.

  15. Konkréten egy alsó kvintváltós eol dallam és annak variációi.

  16. Angela Gossow címszó, Wikipedia, Internet.

  17. Estelle Murphy: Growler Girls: The Performance of Female Masculinity in Death Metal, Ír Állami Egyetem, 2014. In: Academia, 2018, Internet.

  18. Angela Gossow: Developing Death Metal Vocals, I. rész. In: On the Shelves, 2015. febr.

  19. Crisis: Different Ways of Decay, In: Deathshead Extermination („A halott fejének megsemmisítése”), metal LP, 1996.

  20. Obituary: am. death metal egy. Al. John Tardy (ének), Kenny Andrews (1. git.), Troveor Peres (2. git.), Terry Butler (b.git.), Donald Tardy (dob), 1984-.

  21. Obituary egy.: Slowly We Rot (death metal) LP, prod. Scott Burns, Roadrunner, 1989.

  22. Kam Lee (alias Barney Kamalani Lee, 1966-): am. death metal énekes. Az egyik első volt, aki Thomas G. Fischer hatására a death growl és a death grunt hatást alkalmazta.

  23. David Vincent (alias Evid D, 1965.): am. death/groove/industrial/trash metal énekes-gitáros.

  24. Draveczki-Ury Ádám: Paradise Lost: „Hörögni könnyebb, mint tisztán énekelni” int. Nick Holmes-szal. In: Shock! Magazin, 2015. jún. 20.

  25. Dyekiss Virág: Vándorol a hang. A nganaszan hagyományos világnézet a folklórszövegek tükrében (ELTE BK, dokt. dissz., 2015., 88. old.)

  26. Steven Blush: Grindcore. In: Spin, 1991 jún., 7:3.

  27. Erre utal a grind szó a stílus elnevezésében.

  28. Brutal Truth: Collateral Damage. In: Extreme Conditions Demand Extreme Responses. Earache Records („Fülfájdalom hanglemezkiadó”), 1992. — A szám 2001-ben elnyerte a Guinness rekordok 1. díját a “legrövidebb videók” kategóriában.

  29. Sam McPheeters: Extreme Extremeness. („Extrém extremitás”) In: Orange County Weekly, 2006, márc. 9.

  30. Ian Christe, i.m., 239. old.

  31. Angela Gossow címszó, Wikipedia, Internet.

  32. Grunten sloopt de stem (Radboud University Nijmegen, Academic Health Science Centre) In: Nederlands Dagblad, 2002. jún.

  33. Christian Älvestam: Self 2.0 (rock, pop) EP, Pivotal Rockordings LLC, 2012.

  34. Christian Älvestam címszó, Wikipedia, Internet.

  35. Avenged Sevenfold: Sounding the Seventh Trumpet (metalcore) LP, prod. Donnell Cameron &Avenged Sevenfold, Good Life & Hopeless, 2001. — Persze a bibliai 7 trombita megszólalásról van szó.

  36. In: The Orange County Register, 2005. júl. 6.

  37. Avenged Sevenfold: Walking the Fallen (metalcore) LP. Prod. Andrew Murdock & Fred Archambault, Hopeless („Kilátástalan”) Kiadó, 2003.

  38. Forrás: „own work”. Creative Commons Attribution/Wikimedia Commons (PD)

  39. Ron Anderson operaénekesként kezdte pályáját, és később Axl Rose-t és Chris Cornell-t is tanította. Axl Rose (alias William Bruce Rose Jr.), a Guns N’Roses és az AC/DC hard rock együttes vezető énekese.

  40. City of Evil: hard rock, heavy metal LP, prod. Avenged Sevenfold & Andrew Murdock, Warner Bros., felv. 2004-2005. ápr. megj.: 2005. a

  41. We also had him in the studio and he produced the vocals on the whole record.

  42. Interjú M. Shadows-zal. In: Blistering, 2012.

  43. M. Shadows címszó, Wikipedia, Internet.

  44. Avenged Sevenfold egy.: Nightmare (heavy metal) LP, prod. Mike Elizondo, Warner Bros, 2010.

  45. Avenged Sevenfold: Not Ready to Die (heavy metal) LP, prod. A.S., Warner Bros., 2011.

  46. In: Gyakori Kérdések, Szórakozás-Zene, 2013. jan., Internet.

  47. „Az egyetlen különbség a kettő között, hogy a normális hang a hangszalagjaidból, a death metal hangok viszont az álhangszalagokból jön.”

  48. How to Do Harsh Death Metal Vocals? In: Wikihow, Internet.

  49. How to Growl. In: Wikihow, Internet.