A FÜTTY-HANG (WHISTLE VOICE)
(A jelenség.) A rendkívüli énekhang-hatások keresésében óhatatlanul sor került a nők által képezhető legmagasabb hangokra is. Ezek az ún. fütty-hangok, melyek a szoprán magas C hangján (C6) kezdődnek, és haladnak attól felfelé. Lényegében a férfi falzett-hangoknak felelnek meg. Ebben a regiszterben vagy moduszban[1] — eltérően a többi regisztertől — a hangszalagok nem zárulnak össze, és nem is rezegnek, hanem ki vannak feszítve, és csak a peremük rezeg, illetve rezegteti meg a levegőmolekulákat. A levegő a hangszalagok aljában egy kamrán halad keresztül, ami egy fuvolaszerű hangban „ölt testet”.
A határ a csillagos ég, tekintve, hogy vannak, akik a G10-ig is feljutnak (25 KHz),[2] ami viszont már emberi füllel nem hallható. Művészi értékét még nem sikerült bizonyítani, inkább csak artistamutatványként szerepel. Mariah Carey az Emotions-ban és az I’ll Be There-ben afroamerikai stílusú „arabaszkeket” énekel, melyek, mint az amőbák, különböző alakzatokat vesznek fel — ezek egyike-másika beleér a fütty-regiszterbe. Azért mondom így, mert ezeket az „absztrakt”, díszítőjellegű alakzatokat az énekesek a vokális feladathoz idomítják.[3] Ez a fajta virtuozitás persze a hangszerjátékosoknál szintén megszokott gyakorlat.
Mint Jerome Hines írja,
„Ami a nőknél a „fütty-hang”, az a férfiaknál a falsettone. Valójában a mellhang olyan változata, amelyet mind a nők, mind a férfiak elő tudnak állítani. Egy feszített-szorított, briliáns hang, mely a női magas hangok felett van. De mégsem az, hanem a mellhang kiterjesztése (extension of the chest), melyet irtózatos magasságba emeltek. Ez A varázsfuvola éj királynőjének F7 hangja;[4] amikor pedig a férfiak képzik, ugyanaz, mint a nőknél a „fütty-hang”. Olyan hang, amelynek csak gége-vonatkozása van (laryngeal) és egyáltalán nem arcüreg-vonatkozású (mask).”[5]
Mégis, hogyan énekeljünk a fütty-regiszterben? (Vagy: hogyan fütyüljünk a torkunkkal?) A Vocals-On-Stage énekpedagógiai honlap szerint[6]
- a kiválasztott legmagasabb hangról kezdve haladjunk hangonként lefelé a skálán, és ügyeljünk a tisztaságra. Kezdetben az „u” hanggal próbálkozzunk. Tisztában kell lennünk azzal, hogy ezek a hangok nem teljesértékű hangok. Ebből következik, hogy amikor elégedetlenek vagyunk a hangerejükkel vagy a vivőerejükkel, nem szabad túlfújni vagy erőltetni őket. Ezért nem tanácsos egész darabokat sem előadni velük.
- Ha az „u”-hang már megy, lejjebb lehet engedni az alsó állkapcsunkat, és más magánhangzókkal is próbálkozni kell, mindenekelőtt az „á” hanggal.
- Ha ez is megvan, meg kell próbálni néhány másodpercig kitartani őket.
Jegyzetek
-
L. Robert Lunte figyelmeztetését. ↑
-
Georgia Brown musical-énekesnő, Guinness, Highest Vocal Note, 2004. Más konkurrensek: Mariah Carey, Ariana Grande, Demi Lovato Gwen Stefani stb. ↑
-
Tipikusan ilyen pl. az I’ll Be There. ↑
-
Wolfgang Amadeus Mozart: Die Zauberflöte, 1791, 4. ária: Königin der Nacht. ↑
-
Jerome Hines: The Four Voice of Man. Hal Leonard Corporation, 1997, 68. old. ↑
-
Radina: Whistle Voice. In: Vocals On Stage: The Successful singing Method, 2018. dec., Internet. ↑